9/03/2013
11. Logo, liikemerkki, tunnus
Logo: Logoa käytetään yleensä toiminimestä, tavaramerkistä tai brändistä. Logo perustuu usein olemassa olevaan kirjasintyyppiin, mutta sitä on usein muokattu edelleen muokkaamalla kirjainten ulkonäköä, sijoittelua ja suhteellista kokoa. Hyvä logo on selkeä ja yksinkertainen, toimii pienessä ja isossa koossa, sekä ilmentää yrityksen toiminta-ajatusta.
Liikemerkki: Liikemerkeissä voidaan käyttää symboliikkaa, mutta selkeys on yksi hyvän liikemerkin kriteeri. Liikemerkit ovat usein pitkäikäisiä tunnistettavuuden saavuttamiseksi, mutta joskus vanhentunut liikemerkki uusitaan, jotta se viestisi paremmin yrityksen nykytilasta. Esimerkiksi Applen omena-liikemerkki on erittäin tunnettu. Pelkän liikemerkin käyttö vaatii sen, että yritys on tarpeeksi tunnettu, jotta se osataan yhdistää oikein.
Tunnus: Y-tunnus, eli yritystunnus on yrityksen tai yhteisön yksilöimiseen käytetty, viranomaisten myöntämä tunnus. Y-tunnus koostuu kahdeksasta numerosta, joista viimeinen on tarkistenumero. Yrityksellä tai yhteisöllä voi olla vain yksi Y-tunnus.
Lähteet: http://fi.wikipedia.org/wiki/Logo , http://fi.wikipedia.org/wiki/Graafinen_ilme , http://www.raumankarinmainos.fi/Graafinen-suunnittelu-ja-taittotyoet/Mikae-on-logo-ja-liikemerkki , http://fi.wikipedia.org/wiki/Y-tunnus
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti